raskaan kaluston jarru remonttiin tarvitsee anoa trafilta lupa
A-ja B-lupa
B-luvalla saa tehdä jarruihin huolto ja korjaus töitä ja vaihtaa kuorman tuntevan jarrunsäätöventiilin
A-luvilla saa tehdä kaikkea edellä mainittua ja sen lisäksi saa tehdä jarrun sovitus ajoja.
jarrukorjaus luvat hankki korjaamo päällikkö jolla on jarrunkorjaus koulutus ja tarpeeksi tietoa paineilmajarrujen rakenteesta ja toiminnasta ja ne saa anottua trafilta
ilman lupaa saa koneistaa jarrurumpuja ja akselipainomittauksia
korjaamolla tarvitsee olla lisenssi (joko A tai B) ja työntekijöillä pitää olla ammattitason koulutus ja korjaamossa pitää olla seuraavat laitteet
Vaadittavat laitteet ja varusteet |
Lupa |
a) jarrurumpujen koneistukseen tarvittavat työstökoneet |
A ja B |
b) jarrurumpujen ja kitkapalojen keskinäiseen sovittamiseen tarvittavat laitteet |
A ja B |
c) jarrutushidastuvuuden mittauslaite |
A |
d) jarrudynamometri (jos mittaus perustuu atk-pohjaiseen
tiedonkeruuseen, ei c) -kohdassa tarkoitettua jarruhidastuvuuden
mittauslaitetta vaadita) |
A |
e) lukkiutumattoman jarrujärjestelmän testaukseen soveltuva laite |
A |
f) jarruviiveiden mittauslaite |
A |
g) kitkapalojen niittauslaite |
A ja B |
h) pyörä- tai akselipainovaaka |
A |
i) riittävät mittausvälineet, sisältäen myös paineilmajärjestelmän jarrupaineiden mittauslaitteet |
A ja B |
j) riittävät jarrujen korjauksessa tarvittavat muut yleis- ja erikoistyökalut sekä tarpeelliset nostolaitteet |
A ja B |
Mielenkiintoista lukea näistä korjauksista. Mieheni tekee töitä raskaankaluston parissa. Ilmeisesti hänellä on muutamat hydrauliikkaputket, jotka tulisi hankkia. Itse olen yrittänyt parhaani mukaan auttaa etsinnöissä. Paljon osia sitä tarvitaankin näihin korjauksiin ja kunnostuksiin. https://www.samet.fi/tuotanto-ja-palvelut
VastaaPoista