maanantai 14. joulukuuta 2015

jarrujen sovitus

jarrujen sovittuksella tarkoitetaan ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän kokonaisjarruvoiman jakmista akseleiden kesken siten, että jokainen akseli jarruttaa omalla paino-osuudellaan ajoneuvon painosta

alijarrutettu peräkärry tarkoittaa peräkärryä jossa on liian pienitehoiset jarrut verrattuna kärryn kokonais massaan

ylijarrutettu kärry taas tarkoittaa sitä että perävaunun jarru voima on suurempi kun sen paino osuus yhdistelmässä

ylijarrutetun peräkärryn jarrut ja renkaat ja pyöränapa kuumenewvat voimakkaasti ja yli jarrutettu kärry joutuu helposti sivuluisuun

alijarrutetusssa karry kuormittaa kuorma auton jarruja ja se suuntavakaus on huono joka aiheuttaa kärryn menon helposti linkkuun

kaikille paineilma jarruja käyttäville raskaille ajoneuvoille tehdään perustarkastus 3 kuukauden välein

perustarkastus tarkoittaa sitä että paineilma jarrujestelmään tehdään tarkastus missä todetaan jarrujen kunto ja järjestelmän toimivuus ja tiiveys

laajampi tarkastus tehdään myös paineilmajarruilla varustettuun raskaaseen kalustoon vuoden tai 60 000km välein

tehdään perustarkastuksen osa alueet ja sen lisäksi puretaan jarrut ja tarkastetaan sen kunto ja vaihdetaan kaikki vialliset osat ja tehdään paine ilmajärjestelmän tarkastus ja säädetään kuormitus sääteiset venttiilit ja tarkastetaan jarrujen kunto jarrunsovitus ajolla

havahtumis paine saa olla 0,3-0,8 bar mutta levyjarussa 1,0bar ellei valmistaja ole ilmoittanut muuta

samalla akselilla saa olla enintään 30% eroa lasketusta määrästä ja seisonta jarrussa 50%  ja käyttöjarrussa 30%

jarrukuvaaja on ajoneuvon jarrusuhdekuvaaja

kytkentäviive saa olla enintään 0,8s ja vapautusviive maksimissaan 1,0s

levittäjävivun laakerin välys saa olla päittiäin 3mm ja poikittaisvälys 2mm

volvo FH laskenta paine on jarrumallista riipuen 7,5bar-8,5bar

korjaustodistuksella voidaan katsastuksessa todistaa jarrujärjestelmän toiminta kunto

 Minimi vaatimukset hidastuvuudelle vuosimallin 1998 N3 luokan kolmeakseliselle kuorma-autolle on 3,5m/s






3 kommenttia:

  1. Meillä pitäisi ehdottomasti tarkistaa jarrut. Tuntuu, että ne laahaavat jotenkin. Meidän pitäisi varmasti se viedä autohuoltoon Paljon onkin asioita, joita näköjään täytyy näissä sovituksissa ottaa huomioon. http://www.motofix.fi/huoltopalvelut/

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista